Shockwave therapie

Shockwave therapie is een zeer succesvolle behandeling. Shockwave wordt ook wel E.S.W.T. genoemd (Extracorporeal ShockWave Therapie ). De laatste jaren is ontdekt dat het de methode is om hielspoor en fasciitis plantaris te behandelen.

Maar shockwave wordt ook steeds meer toegepast bij shinsplints, jumpersknee, achillespeesontsteking en tennisarm of golfelleboog. De Shockwave therapie is veilig en kent geen of weinig bijwerkingen. U krijgt 3 tot 10 behandelingen van 20 tot 30 minuten. De shockwave behandeling zelf duurt ongeveer 10 min, maar het wordt aangeboden in combinatie met fysiotherapie, opzoeken van triggerpoints en easy taping.

Met uw klacht kunt u eerst naar de huisarts gaan en vragen om een verwijzing, maar ook zonder verwijzing kunt u zich aanmelden voor een Shockwave behandeling.

Bij de eerste behandeling is er eerst een vraaggesprek (anamnese) en een onderzoek om te kijken of u voor Shockwave in aanmerking komt. Daarna zal de exacte plaats van de klacht opgezocht worden. . De fysiotherapeut stuurt gedurende ongeveer vijf minuten met een Shockwave-apparaat 2000 to 3000 pulsen naar de plaats van de klacht. Deze pulsen behandelen de ontsteking en/of vergruizen de kalk. Deze zijn hoog energetisch en prikkelen het aangetaste peesweefsel. Het idee is dat door deze prikkeling het weefsel een genezings reactie in gang zet, in plaats van maar eindeloos te blijven ontsteken. Als de behandeling aanslaat zijn niet meer dan 4-6 behandelingen nodig.

Na de shockwave behandeling wordt het omliggende weefsel gemasseerd en worden er oefeningen gegeven voor een goed herstel. Het bezoek duurt ongeveer 30 minuten. Een Shockwave behandeling is relatief veilig en kent weinig bijwerkingen. Na de Shockwave therapie kan de behandelde plek warm aanvoelen en gevoelig zijn. U kunt de plek dan koelen. Soms kan er een tijdelijke toename van pijn of kleine puntvormige bloedingen optreden. Deze verdwijnen vanzelf. Na elke behandeling wordt er gekeken of een volgende behandeling nog nodig is.